6 Redenen waarom impact meten moet!

Sociaal Ondernemers stellen impact centraal. Zij stellen dus de maatschappelijke waarde die hun onderneming levert (hun impact dus), boven de financiële waarde. Om te weten of zo’n sociale onderneming succesvol is, is het dus nodig om die impact, die geleverde maatschappelijke waarde, te meten.

Toch meet ongeveer de helft van de Sociale Ondernemingen in Nederland niet welke impact ze hebben. Ondernemers denken dat het (te) duur is, hebben er geen tijd voor of hebben geen idee hoe ze dat zouden moeten aanpakken.

Speciaal voor deze ondernemingen zet ik hieronder 6 redenen waarom ze zo snel mogelijk aan de slag moeten met het meten van hun impact. Ik zeg het nog maar een keer: is het eigenlijk niet ontzettend vreemd dat zoveel Sociale Ondernemingen geen impact meten? Het nastreven van impact, van maatschappelijke waarde is tenslotte de kern van het bedrijf, hun reason for being, de belofte aan hun klanten.

Reden 1. Impact meten geeft sturing

Een impact meting geeft richting aan je onderneming. Want je weet pas echt of je je doelen realiseert als je het meet. Een impact meting geeft antwoord op vragen als ‘bereik ik eigenlijk wel wat ik wil?’ of ‘hoe kan ik onze maatschappelijke meerwaarde nog groter maken’ of ‘veroorzaakt mijn onderneming misschien ook andere, onverwachte effecten?’. Dit zijn superrelevante vragen waar echt een antwoord op moet komen, zodat je weet of je op de goede weg bent.

Reden 2. Impact meten trekt nieuwe klanten aan

Een impact meting helpt je bij het communiceren met je klanten en bij het aantrekken van nieuwe klanten. Voor klanten zijn duurzaamheid en eerlijkheid steeds vaker belangrijke redenen om een product te kopen of juist te laten liggen. Met een impact meting kan je je klanten laten zien welke duurzame of sociale verbeteringen je dankzij hun aankoop kunt realiseren. Je bent daardoor onweerstaanbaar voor klanten die jouw boodschap ook belangrijk vinden. Het helpt je ook om je huidige klanten vast te houden en nieuwe klanten aan te trekken.

Reden 3. Impact meten trekt investeerders aan

Ook investeerders zijn steeds vaker op zoek naar bedrijven die maatschappelijke impact kunnen genereren en staren zich niet langer blind op financieel rendement. Vaak stellen deze investeerders als eis dat je het gebruik van hun investering verantwoordt in termen van maatschappelijk rendement.

Reden 4. Impact meten trekt top-werknemers aan

Werknemers zijn niet meer alleen tevreden met een baan die financiële stabiliteit geeft. Ze verwachten vaak meer van een baan. Ze zoeken zingeving, ze willen bijdragen aan een betere wereld, ze willen een groene en eerlijke economie. Met een impact meting laat je toekomstige werknemers zien dat je maatschappelijke impact bloedserieus neemt. En zeg nou zelf: wie wil er niet werken bij een bedrijf dat de wereld verbetert?

 Reden 5. Impact meten motiveert

Het meten van impact motiveert enorm! Hoe gaaf is het om te weten dat je je doelen bereikt, dat je weet dat je echt een verschil maakt in de wereld? Bovendien motiveert het je medewerkers ook: ook zij weten dat hun harde werk bijdraagt aan dat hogere doel van de onderneming.

Reden 6. Met een impact meting overtuig je vriend en vijand

Met een impact meting kan je je claims onderbouwen, geef je je marketing een boost en onderscheid je je van je concurrenten. Doordat je je verantwoording op orde hebt, kan je moeiteloos verschillende stakeholders (klanten, investeerders, overheden, de media) te woord staan en ze vol zelfvertrouwen vertellen (nee, bewijzen!) wat je hebt bereikt.

Veel Sociaal Ondernemers laten kansen liggen omdat ze denken dat impact meten duur is, veel tijd kost en ingewikkeld is. In een volgend blog vertel ik je er meer over. Als je niet kunt wachten en nu al meer wilt weten bekijk dan hier hoe ik je kan helpen.

Verder lezen?

  • Avance & Social Enterprise NL (2015). Impact first. Waarom meten moet, en hoe je dat doet.
  • GECES Sub-group on Impact Measurement (2014). Proposed approaches to Social Impact Measurement in European Commission Legislation and in practice relating to: EuSEFs and the EaSI.
  • McKinsey & Company (2016). Scaling the impact of the social enterprise sector